Blogg

SEO

Undvik tekniska SEO misstag genom att följa dessa 5 enkla principer

SEO: Anteckningar på glas

Om du gör [dina kunders] tillfredsställelse till din ultimata prioritering så kommer du belönas med både höga sökrankningar och ökade intäkter.

Med det antal uppdateringar som Google och de andra sökmotorerna gör i sina algoritmer kan det vara svårt att hela tiden hålla sig aktuell med bästa praxis för sökmotoroptimering (SEO). Är inlänkar fortfarande en prioritet? Vad är Googles senaste uppdatering och hur kan jag förlora trafik på grund av den?

Men oavsett hur mycket sökmotorer ändrar sina algoritmer finns det ett antal grundläggande SEO-misstag som du borde och enkelt kan undvika. Här är en titt på de fem vanligaste felen enligt oss och några tips för hur du kan undvika att göra dem:

Misstag nr 1: Att inte utföra ordentliga sökordsanalyser

Internet och vår nyfikenhet drivs av nyckelord. Webbplatser dyker upp i sökmotorresultaten endast när de är relevanta för sökorden som vill hitta dem.

Om du skickar webbinnehåll baserat på vad du än tycker om att skriva snarare än baserat på en korrekt sökordsanalys, kan du begränsa dina möjligheter att generera trafik från sökmotorerna. Ett sökord är ett ord eller en rad ord som en användare skriver in i en sökmotor. För att söka efter nyckelord som fungerar väl för just din bransch, använd verktyg som sökordsplaneraren från Google. Med dessa typer av verktyg så kan du bygga dig en grundlig förståelse för hur dina kunder söker efter information och förhoppningsvis även förstå hur du kan utforma ditt innehåll för att generera så mycket relevant trafik som möjligt.

Misstag nr 2: Att bygga länkar av låg kvalitet

Även om länkbygge kan vara en viktig del av marknadsföring på nätet, vill du aldrig sätta kvantitet framför kvalitet. Inlänkar som har lågt värde – inklusive de köpta från webbplatser med låg relevans till din egen, eller från  webbplatser som byggdes enbart för att sprida länkar – kan skada din webbplats SEO, särskilt i kölvattnet av den stora uppdateringen av Google som kom i April 2012 – Penguin.

Google Penguin var en algoritmisk förändring som var utformad för att plocka bort spam ut ur sökresultaten. Kvaliteten på en webbplats inlänksprofil är en av de viktigaste faktorerna som tros spela en roll för att identifiera en webbplats som potentiellt skräp och straffa den. Fokusera därför på att driva länkar från riktiga webbplatser som har en viss auktoritet i din bransch i stället för att ta den enkla vägen genom att förvärva lågvärdeslänkar.

Misstag nr 3: Att utveckla webbplatser som inte kan indexeras korrekt

Listorna på sökmotorernas resultatsidor dras direkt från deras massiva index på webbsidor, vilka sedan analyseras enligt de senaste rankningsalgoritmerna.

Hur kommer du in i ett index i första hand? Din webbplats måste indexeras av sökmotorns robot- eller spindelprogram, som sedan lagrar det som textinnehåll för eventuell visning i framtida sökfrågor.

Detta representerar en betydande svag punkt för många platser. Om sökmotorns spindlar inte kan indexera din webbplats korrekt, så kan du inte heller locka rätt trafik från sökningar. En rad olika problem kan förhindra att en webbplats indexeras korrekt, men följande är vanligast:

  • Överanvändning av bilder. Sökmotorns bottar kan inte läsa text som ingår i bilder. Om du lagrar viktiga delar av webbplatsens namn eller rubriker i bilder så kanske sådan information inte indexeras korrekt.
  • Animeringar. Sökmotorerna kämpar också för att smälta informationen som lagras i animationer, så använd dem sparsamt.
  • Javascript. Dessa funktioner kan ge stor funktionalitet, men de kan inte indexeras. För att förhindra indexeringsproblem, formatera webbplatsens robot.txt-fil för att visa en alternativ textbaserad version (istället för JavaScript eller andra kodelement) till sökmotorns bottar.

Misstag nr 4: Att inte regelbundet uppdatera webbplatsen

Föråldrat innehåll minskar webbplatsens uppfattade värde och kan leda till färre besök och minskad försäljning. Sökmotorerna bryr sig också om innehållets datumstämpel. Om du lägger till nytt innehåll på din webbplats exponeras det för ett större antal sökord och eventuellt mer sökgenererad trafik. Nya inlägg kan också hjälpa din webbplats att bli rankad för sökfrågor som faller under Googles senaste uppdatering för nyhetsrelaterat innehåll.

För frågor med en aktualitetsfaktor, som det kommande politiska valet, föredrar Google och andra sökmotorer de absolut senaste resultaten och inte nödvändigtvis de som har de traditionella SEO-rankingfaktorerna på plats. Utan regelbundna uppdateringar kommer din webbplats givetvis inte att kvalificeras för att inkluderas i sådana resultat.

Misstag nr 5: Att fokusera på sökmotorer istället för besökare

Medan sökmotoroptimering är viktig, är dina besökare alltid viktigast. Din SEO-verksamhet ska inte förstöra eller förminska kvaliteten på ditt innehåll. I slutändan är den rankingfaktor som väger tyngst dina egna läsares betyg och upplevelse på din sida. Det är detta betyg som indirekt ger din sida poäng i form av klickfrekvens, tid spenderat på din sida och hur mycket de engagerar sig med din webbplats.

Följ etablerade SEO riktlinjer där du kan, men håll fokus på att ge värde till de personer som faktiskt kommer till din webbplats. Om du gör deras tillfredsställelse till din ultimata prioritering så kommer du belönas med både höga sökrankningar och ökade intäkter.

Om oss

author thumbnail image
Bar Echo Webbdesign
Vi är en svensk webbdesignbyrå med fokus på lösningar som är moderna, enkla och snabba. Vi levererar allt från designkoncept till fullständiga lösningar. Våra modersmål heter html, js, css och php. Kontakta oss redan idag för ett förutsättningslöst samtal på support at barechowebbdesign.se.

Skriv upp dig för vårt nyhetsbrev