Blogg

SEO

Är SEO fortfarande nödvändigt år 2019?

Analytics på mobilen

Runt omkring den här tiden varje år, blåser samma gamla kliché runt i SEO världen och frågan ställs:

Är SEO dött?

Detta följs sedan av de oundvikliga argumenten från bägge sidor om frågan och de som sitter i ja lägret utropar att ja, SEO är död, och livet som vi vet är över.

SEOns död är starkt överdriven.

Idag tar vi dock en paus från denna konflikt inom argumentet och säger bara enligt äkta Mark Twain anda att, ”SEOns död är starkt överdriven.”

År 2017 spenderade företag 72 miljarder dollar på SEO. Det numret svällde till  77 miljarder år 2018. Och år 2019 uppskattas det att företag kommer att spendera uppemot 80 miljarder dollar på sökmotoroptimering.

Men vad betyder det för dina marknadsföringsstrategier? Varför insisterar så många på att SEO är över?

Låt oss säga att du hade lyckan att äga en webbplats som har ett betydande sökord som det första resultatet på Google. I genomsnitt får du då runt 32% av all trafik för det sökordet. Med tanke på att sökord kan betraktas som högvolym och extremt relevanta för vissa användare kan det finnas enormt mycket pengar bakom dessa sökord.

Även om du inte har en förstaplacering på Google, så kanske runt hälften av all din webbplats trafik kommer från organiska sökningar, vilket betyder att det borde ha en ganska stor inverkan på din verksamhet. Faktum är att i snitt över 40% av intäkterna hos ett modernt företag kommer från organisk trafik.

Tänk på det för ett ögonblick – 40% av den summa som kommer in i ditt företags bankkonto borde komma från någon typ av organiskt sökresultat.

Nu börjar förstå varför SEOns möjliga dödsfall är så viktigt – om SEO dör, finns det mycket pengar som det tar med sig till graven.

Den grundläggande sanningen om SEO

Låt oss prata om den grundläggande sanningen i att optimera din webbplats för sökresultaten hos sökmotorerna. Om något skulle förändras med SEO och plötsligt började 40% av dina intäkter gå till ett annat företag, vad är det första du skulle göra?

Skulle du hävda att det är döden själv som står och bankar på dörren, eller skulle du bara börja betala Google-annonser för all trafik som du förlorat? Google tjänar idag över 10 miljarder dollar varje kvartal på annonsförsäljning, så det borde ligga i deras intresse att öka på detta.

Med hänsyn till allt detta tror jag att vi bekvämt kan säga att SEO lever och sparkar. Men vi måste erkänna att alla de som gråter om att döden står för dörren inte har helt fel. Sökmotorer har utvecklats – både proaktivt och som svar på vad vi gör inom marknadsföring – och därmed har SEO även förändrats mycket.

Många av de kända taktikerna från tidigare år som brukade ge resultat på ett tillförlitligt sätt, är inte värda ansträngningen längre. Detta är ett mönster som utan tvekan kommer att fortsätta. Så för att kunna fortsätta och vara redo för vad som kommer måste marknadsförare förstå hur vi kom till denna punkt och vad som redan har ändrats.

Om oss

author thumbnail image
Bar Echo Webbdesign
Vi är en svensk webbdesignbyrå med fokus på lösningar som är moderna, enkla och snabba. Vi levererar allt från designkoncept till fullständiga lösningar. Våra modersmål heter html, js, css och php. Kontakta oss redan idag för ett förutsättningslöst samtal på support at barechowebbdesign.se.

Skriv upp dig för vårt nyhetsbrev