Blogg

Automatisering, Design, Hastighet, Hemsidor, Metadata, PPC, SEO, SOME, UX, Webbdesign, Webbutveckling

Hur du bygger ett långvarigt förhållande med din digitala byrå

Om du jobbar med marknadsföring kommer du sannolikt att arbeta med ett digitalt byrå vid något tillfälle. Det kan handla om en digital marknadsföringsbyrå, en SEO-byrå eller en webbyrå eller till och med flera av dessa. Oavsett vilken typ av digital byrå som du har att göra med så är det är det avgörande att bilda sig ett bra förhållande med just din byrå.

Ett sätt att göra detta framgångsrikt är genom att vara transparent, öppen för feedback och att behandla ditt digitala byrå som en sann partner.

Var mottaglig för ditt digitala byrås behov. En modern digital byrå behöver konstant din feedback och hjälp, inte minst med att förstå dina behov, men även för att bilda sig en god uppfattning om dina kunder, dina kunders behöv och deras utmaningar. Digitala byråer är strategiska affärspartners som kräver regelbunden feedback.

Feedback och respons kan vara särskilt viktigt om du och din byrå arbetar med PR och sociala medier.

Feedback och respons kan vara särskilt viktigt om du och din byrå arbetar med PR och sociala medier. Ett digitalt marknadsföringsbyrå som specialiserat sig på PR behöver till exempel ha hjälp av ditt företag för att kunna ge en reaktion på aktuella nyheter eller evenemang.

När ett nytt ämne trendar på Twitter eller Facebook, behöver era sociala medier snabbt gå med i konversationen för att bibehålla relevans. Om ditt marknadsföringsteam inte kan svara på dessa förfrågningar omedelbart riskerar du att förlora på de möjligheter du betalar din byrå att leverera.

Var frikostlig med feedback

Vare sig du gillar det eller inte, så behöver din digital partner ha tid att lära dig om ditt företag. Du kanske vill upprätthålla din egna konsekventa marknadsföringsstrategi, men ett perspektiv från en extern digital marknadsföringsbyrå kan vara ovärderlig. Byråer och Agenturer kan driva ditt företag framåt genom att hitta nya sätt att placera ditt företag och nya sätt att kommunicera dina produkter eller tjänster.

Digitala marknadsföringsbyråer som specialiserat sig på SEO kan till exempel göra mer än att bara optimera din webbplats eller öka din sökrankning. Många kan ge dig råd om hur konkurrenterna placerar sig på marknaden och vad du kan göra för att få ett övertag.

Reklambyråer kan även ha byggt mediekampanjer för företag som liknar ditt egna och kan vägleda dig om vad som fungerar och vad som inte gör det, och informera om dina annonsutgifter.

Se till att byrån förstår tekniken

När du utvärderar digitala byråer, se till att den byrån du anlitar har kunskapen att utföra det du behöver. Det är viktigt att byrån både behärskar den kreativa sidan och även den tekniska. Eftersom det digitala landskapet fortsätter att expandera och utvecklas, är behovet av bemästra de senaste teknikerna oerhört viktig. Det möjliggör snabbt arbete, smidighet, kommunikation och samarbete.

Var tydlig med dina förväntningar

Hitta en byrå som matchar din filosofi om digital påverkan

Se till att din digitala byrå förstår hur du och ditt företag mäter framgång. Låt byrån få ta del av era nyckeltal och vad som är viktigast för just er. Din organisation måste försäkra sig om att byrån förstått er filosofi om framgång och hur ni mäter den. Hitta en byrå som matchar din filosofi om digital påverkan.

Gör din egna forskning

Det finns mer än en digital byrå därute. Trots att en säljare kan vara extremt positiv om just sin byrå så måste du själv undersöka marknaden för att hitta rätt partner för ditt företag. Nöj dig inte med den första byråsäljaren som ringer på dörren. Ta själv kontakt och be om offerter.

Om oss

author thumbnail image
Bar Echo Webbdesign
Vi är en svensk webbdesignbyrå med fokus på lösningar som är moderna, enkla och snabba. Vi levererar allt från designkoncept till fullständiga lösningar. Våra modersmål heter html, js, css och php. Kontakta oss redan idag för ett förutsättningslöst samtal på support at barechowebbdesign.se.

Skriv upp dig för vårt nyhetsbrev